Saturday 11 March 2017

MAKANAN TRADISIONAL MASYARAKAT SABAH

HINAVA:
 
Hinava merupakan salah satu makanan tradisional bagi masyarakat Sabah. Ia merupakan makanan tradisi bagi kaum Kadazandusun Sabah. Makanan ini sangat diminati oleh kaum tersebut. Kebiasaanya Hinava atau dikenali juga sebagai Hinava Ginapan dibuat daripada ikan segar. Isi ikan yang biasa diguna untuk membuat Hinava adalah isi ikan yu atau tenggiri. Walaubagaimanapun , ikan lain juga boleh digunakan untuk membuat Hinava termasuklah udang dan sotong. Hinava selalunya dihidangkan untuk majlis-majlis perkahwinan dan juga menjadi hidangan istimewa bagi kaum kadazandusun ketika Tadau Kaamatan.

                                                

BOSOU:

Bosou juga merupakan makanan tradisi masyarakat Sabah. Bosou juga dikenali sebagai Tonsom dan bagi sesetengah masyarakat Sabah di Ranau mengenalinya sebagai Tinamba. Bosou adalah makanan yang dihasilkan  daripada isi ikan merah atau daging yang dijeruk selama lebih kurang lima ke tujuh hari sebelum dihidang untuk dimakan. Biasanya bosou yang telah siap dihasilkan akan disimpan ke dalam bekas plastik atau penutup botol yang mempunyai penutup botol yang rapat agar bau bosou yang kuat tidak keluar. Ini adalah bagi mengelakkan bosou daripada dihinggapi lalat.




SUP MANUK LIHING:

Masakan ini lebih dikenali sebagai 'Sup Ayam Lihing' dalam Bahasa Melayu. Bahan yang diperlukan ialah seekor ayam kampung , sejenis minuman keras yang lebih dikenali 'Lihing' di kalangan kaum Kadazandusun dan hirisan halia.Cara menyediakan, rebus daging ayam yang telah dipotong dengan setengah cawan lihing , hirisan halia, garam dan serbuk perasa. Biarkan ia mendidih sehingga daging ayam betul-betul lembut sebelum dihidangkan.Mengikut tradisi kaum Kadazandusun, makanan ini sangat sesuai untuk wanita yang baru lepas bersalin. Kebanyakan makanan tradisi kaum Kadazandusun hari ini boleh didapati di beberapa restoran tertentu yang biasa menyediakan makanan tradisi penduduk tempatan. Selain dari itu, beberapa hotel terkemuka juga memilih untuk menghidangkan 'Hinava' sebagai hidangan khas untuk para pengunjungnya. Keunikan dan kepelbagaian makanan tradisi yang diperkenalkan oleh masyarakat tempatan Sabah hari ini merupakan salah satu lagi keistimewaan yang terdapat di negeri di bawah bayu ini.
                                             

                                                Image result for sup manuk lihing










No comments:

Post a Comment